Gig Review: Noordhollands Glorie Zaandam 2006

Yesterday I went to the Zaandam preliminary of the Noordhollands Glorie; eight local and mostly young bands competing for a place in the finals. Three out of eight bands played recently at the Local Big Shots, also at De Kade. Maybe not the smartest move to have those nights so close to each other. But the fact that at both nights such a big crowd turned up is promising for the local scene.

The opening 'band' was Iets Met Ska Erin (translation: Something With Ska). Their website is one of the ugliest and user unfriendly website I've ever seen, and I've seen quite a few crappy sites, so my expectations weren't exactly high. I wasn't disappointed. Definitely the worst band of the evening. Ok, grindcore is basically a way to say 'mindless noise', but during this gig the average IQ in the venue actually dropped a few points.
Nothing wrong with joke bands, as long as they at least have some basic ability at playing their instruments. The one thing I did find funny is that their screams sounded like little girl screams.

Paralyzed is the band I've seen the most: this was the 26th time I saw them. A nice show. The sound wasn't really good in the beginning, not very surprising after Iets Met Ska Erin. They were the band that did the soundcheck, while they have a minimal line-up (1 guitar, drums, vocals), while Paralyzed have another guitar player and a bass player. Another smart move from De Kade.
According to the jury report the vocals weren't convincing, not something I noticed. Of the bands with female vocals this evening this band definitely had the best. And I'm not just saying that because she's my girlfriend. Really! No, really! Seriously!


The winner of the second prize didn't impress me much. Aislinn can best be described as middle of the road alternative rock meets gothic metal. And while the jury praised the singer, I heard just a bit more false notes than I really appreciate. Something I learned when I was forced by my girlfriend to watch Oprah: bigger girls should not, I repeat NOT, wear clothes they would WISH to be their size, but they should wear clothes that actually ARE their own size. And the bat wing-like arm things? Not working for you, girl!
The stage act was boring, and not convincing. Some pointers for the male guitar player: please don't tuck your shirt in your pants, and guitars aren't supposed to hang in your armpit. Mrs guitar player, please vary the way you play your chords: I almost got hypnotized by the monotonous movements.

Yup, the Curtains And Their Terrifying Story are still a bunch of hippies. According to the jury they lack a frontman. I understand what they mean: while they have a pretty standard rock line-up of singer, guitar & bass player and drummer, the lead vocals are done by the guitar player. I like it though, you could say that Sjoerd doesn't add much musically, but without his outfits and stage presence it just wouldn't be the Curtains.
You could argue that the songs could be more varied, they do sound the same after a few songs. Maybe they could be just a bit more exciting, maybe I just should start smoking pot.

What the hell were the Untuned doing at this contest? Ok, the band is pretty new, but each of the members has more musical experience individually than all the other bands combined. Not very surprising that they won the contest, although this was one of their first shows, technically they were the best. Even though their kind of hardrock (think Guns 'n Roses, Velvet Revolver) is one of my favorite genres, they seem to lack something. It wasn't sleazy enough, it sounded too smooth. And covering Kick out the jams? Not scoring points for originality, guys.

Even though their lead vocalist/trumpet player had suffered from a collapsed lung, the rest of Ten-Hut let the show go on, rock 'n roll! I don't know if it's a good thing or a bad thing, but I didn't hear any difference with the last time I saw them. Well, one difference: not as much of the mindless babbling between the songs.

Recently I said that almost all young punk bands from the Zaan-area play ska punk, luckily that isn't the case for the Silly Fucking Cunts. Their bandname is stupid, their music is simple and fast, their political ideas are left-wing, simplified and naive. Yup, this is old-school punk. I'd say, lose the preaching between the songs, work a bit on the stage presence and move out to live in a squat and they're good to go.

About Atreides I said they should write some new songs, so they can stop playing their older songs. They started with their newest song, and it kicked ass! The Tool-like riff rocked. On all fronts they've improved a lot. Especially the guitar players keep getting better, good riffs, great solos, and cool rock 'n roll moves. I saw a lot of girls sing along with one of the older songs, always nice to see the audience respond (although I must admit I think that song, 'Madman's love' has rather bland vocals). They won a well deserved 3rd place thanks to the votes of the audience.

I had a great evening: I spoke a lot of people, saw some cool bands, and I enjoyed a steady stream of beer thanks to jury member the Chief. Zaandam Rockcity!

Review of:

Paralyzed, Atreides, the Curtains And Their Terrifying Story, the Untuned, Ten-Hut, Verbod, Aislinn, Iets met ska erin
Kade, de / Zaandam
2006-03-03

Related bands:

37 comments on “Gig Review: Noordhollands Glorie Zaandam 2006”

Jesse

March 5th, 2006 | 16:32

Weer een uitstekende recensie van de avond :)

Léon

March 5th, 2006 | 20:41

Inderdaad, ik had het allemaal niet beter kunnen samenvatten. Bedankt voor de kritieken en hopelijk weer tot het volgende optreden :)

Miesgjah

March 6th, 2006 | 11:41

kan jij niet voor het NHD gaan schrijven? dan krijgen we teminste niet van die half bakken recenties die teminste wel goede en muzikale kritiek als inhoud heeft.

Miesgjah

March 6th, 2006 | 11:42

ok die "die" tussen recentie en teminste moet een "en" zijn

BAs

March 6th, 2006 | 11:42

Ik vat dat van het lullen tussen de nummers door op als een compliment... Je hebt wel gelijk trouwens. Goede recensie.

Marco

March 6th, 2006 | 16:36

how low exactly should a guitar hang? like Slash? or the Ramones? Lower? Does it improve sound? Or do you just look like you can play even if it's not true? hmmm gotta pass yout tip to Tom Morello a.o.

Jimmy

March 6th, 2006 | 17:11

As I see it rock 'n roll is more than just sound.
While looking like you can play is not as important as actually being able to play, it sure makes a difference.

It's probably my punk background, but I'd rather see a guitar player move around and making cool moves and making some mistakes, than playing perfectly but standing still.

Sure you play very good, but if a band wants to go places, there's more needed.

Jimmy

March 6th, 2006 | 17:11

And yeah, the Ramones looked cooler than Tom Morello does.

Léon

March 6th, 2006 | 17:32

Inderdaad, ik wil niet al te arrogant zijn maar dit is toch echt een stuk beter dan wat er in het NHD staat :/

Sylver (Aislinn)

March 6th, 2006 | 17:49

Jammer dat je altijd overreden moet worden door een strontkar in plaats van een fatsoenlijke wagen.

Marco

March 6th, 2006 | 18:21

Thx for the extra words. You come from rock and punk, I play rock but come from classical, jazz and Indian music (guitar is not my only instrument). That clarifies the different attitudes. I'll keep my guitar high up but I'll make sure I un-tuck the T-shirt next time!

Jimmy

March 6th, 2006 | 18:25

Not even Henry Rollins looks cool with a tucked in shirt:
Henry Rollins

Marco

March 6th, 2006 | 18:25

>And yeah, the Ramones looked cooler than
>Tom Morello does.
Yup that's as far as they can reach: just look cool. Tom Morello actually plays kick-ass guitar.

Jimmy

March 6th, 2006 | 18:29

Another matter of taste I'm afraid. :)

I like Tom Morello's riffs, but his solos are too long, and the Ramones, well, just because their music sounds simple, it doesn't mean it is.

Writing catchy pop (punk) songs tunes isn't a easy as some people think it is.

Marco

March 6th, 2006 | 18:51

Writing good pop songs is hard. Beatles, Enuff Znuff, Neil Zaza, Joe Satriani, Freak Kitchen: that's good song writing. For the really good stuff there's Frank Zappa though, and for the cool stuff you can check out the electric Miles Davis and classical Indian music in general, where one of the basic tala (rhythms) is on a base of 16 and multiples: 32, 64, 128 etc.
I find it rather difficult to believe that punk music is hard to write or perform. Meshuggah are hard to learn, Sex Pistols are easy. It's a genre that deserves its place like all the other flavors you (need to) have in music and that's all I can say about it.

JoSoT

March 6th, 2006 | 21:48

Dit is geen recentie. Dit is propaganda. Een recentie zou objectief moeten zijn. En dat is dit zeker niet. Maar goed... ieder zijn mening. Je kan bij een optreden tenminste nog de zaal uit lopen. Gelukkig heeft deze heer nog het fatsoen gehad om de hele avond te luisteren. Helaas had hij meer OOG voor het podium ipv OREN voor het geluid.

Iedere bend zo z'n eigen ding, maar kom dan wel met gegronde zaken en geen meuk over kleding of houding. Dat is persoonlijk en laag niet iedereen hoeft een super foto model te zijn.

My 2 cents.....

Jimmy

March 6th, 2006 | 22:08

Kleding en houding zijn zeker wel belangrijk, anders zou het gordijn net zo goed dicht kunnen zijn bij het optreden: Als ik een band alleen wil horen spelen, zet ik wel een cd op.

Overigens zul jij mij niet nergens zien beweren dat iedereen een supermodel moet zijn, anders had ik wel meer negatieve dingen over the Curtains gezegd. ;)

Ik verwoord dingen bot, maar ik zal niet snel commentaar geven op iets waar de persoon in kwestie niet zelf iets aan kan doen.

Fabio

March 8th, 2006 | 2:39

Hmmm :p als je het mij vraagt ben ik het eens met JoSoT, en dat niet per se omdat mijn band Iets met Ska erin de grond in wordt geboort hoor haha je doet maar, maar vooral omdat ik vind dat je het TE subjectief opstelt.
Zoals JoSoT al zei "ieder zijn ding" en voor ons geld: of je vind ons geweldig.. of je haat ons :P er zit niks tussenin, maar een review is een review en dus geen mening (al begrijp ik het wel).
Ik hoop in ieder geval dat je hebt genoten.
Alleen één ding... waarom heeft de site betrekking op de kwaliteit van een band?.. vroeger was alles lelijk op dat gebied (like.. 6 a 7 jaar geleden).. waren de Rolling Stones dan ook slecht? bovendien vind ik onze site niet echt lelijk, maja.. ik vind alles best! zolang men er maar met veel plezier naar kijkt (there's no publicity like bad publicity)

Jesse

March 8th, 2006 | 10:08

aaahw, fabio is de gebeten hond hier, want hij speelt EN in iets met ska erin EN heeft de website gemaakt van zijn band..
Te subjectief? Natuurlijk, het is een recensie, recensies zijn subjectief, hij benaderd de avodn naar zijn eigen referentie kader, en vertelt ons wat hij er van vond..
De rolling stones vind ik zelf een ruk band (althans, nadat brian jones eruit ging) en ze stonden wel te rocken op het podium (naast dat ze goed kunnen spelen).. Peter wil gewoon ook een toffe show zien als hij naar een band gaat, en daar geef ik hem gelijk in..
Over de website, ik en Peter zijn allebei al een aantal jaren actief binnen het webontwerpen en wij kunnen denk ik wel goed bepalen of een site gebruiksvriendelijk is, en dat is de site van jullie zeker niet.. Of hij mooi is, dat is een andere vraag, en gaat meer over smaak.. En Fabio, ik weet dat jij een opleiding doet in het vak, dus doe wat met de kritiek (ook al komt die bot en lomp over)..

Jimmy (Peter dus)

March 8th, 2006 | 10:19

Op het feit na dat de Stones natuurlijk geen rukband zijn, heb ik weinig aan Jesse toe te voegen.

Over de website nog: de site is in Flash en daardoor retetraag, zelfs op een snelle pc met breedbandinternet duurt het even voor de site verschijnt en dat is tegenwoordig echt niet nodig: jullie zouden een stuk meer mensen kunnen bereiken met een snellere site, ik haak over het algemeen af als ik zo lang moet wachten...

Marco

March 8th, 2006 | 10:20

>recensie, recensies zijn subjectief
nee. meningen zijn subjectief. recensies moeten qua stijl en inhoud naar objectiviteit streven. een film mag zijn, maar een documentaire moet iets beschrijven op een objectieve manier. zelfd verschil. jij werkt met web sites, taalgebruik is andere koek.

Fabio

March 8th, 2006 | 18:16

Mjah ik neem de kritiek zeker ten harte, alleen moet het wel kritiek zijn in de zin van die van Jesse, want aan die ongegronde zinnen als "Their website is one of the ugliest and user unfriendly website I've ever seen, and I've seen quite a few crappy sites" heb ik niks uit te halen.
Ik doe inderdaad de opleiding bij het Mediacollege, maar laten we zeggen dat al m'n werk op basis van zelfstudie is aangezien de school te lui is om les te geven (dit geld zeker voor de lessen in webdesign en flash, die heb ik haast nog helemaal niet gehad) dus ik vind dat ik al een aardig end aansukkel :) ik doe m'n best om er iets moois van te maken en dat ook tegelijkertijd goed werkt.. maar het is niet altijd simpel.
Maar ik voel me geen gebeten hond verder aangezien ikzelf wel blij ben met wat ik heb berijkt (zowel met de band als met de site) after all.. we zijn hier in t leven voor de fun, en fun is iets waar het niet aan ontbreekt in Iets met Ska erin en alles wat daarbij hoort, en daar kunnen sommige bands nog wat van leren als je het mij vraagt (niet de bands in dit rijtje, maar je ziet ze wel vaak genoeg van die zeikbandjes die enkel spelen voor succes).
We gaan gewoon door met vanalles en nogwat en we zien wel waar het ons brengt! :D

Jesse

March 9th, 2006 | 10:22

Je hebt deels gelijk marco.. even het woordenboek erbij:

re·cen·sie (de ~ (v.), ~s)
1 kritische beschouwing van een werk van kunst of wetenschap in een krant of tijdschrift => bespreking

Een recensie is dus een beschouwing van 1 persoon op een werk van kunst of wetenschap.. Daarin bespreekt de recensent wat hij van het kunstwerk vind.. Een recensie kan niets anders zijn dan een mening van een persoon, aangevuld met argumenten om deze mening te onderbouwen, zodat uiteindelijk ook de lezer zichzelf een mening kan vormen.. Objectiviteit in een recensie is onmogelijk, en ik denk ook dat velen er niet naar zullen streven..

Miesgjah

March 9th, 2006 | 11:49

Niemand kan geheel objectief zijn. er zijn altijd wel dingen die je als subjectief kan beschouwen. je kan wel streven naar een zo'n klein mogelijke subjectiviteit. zoals veel recensenten en historici zouden moeten zijn. maar veel mensen vinden het moeilijk om dat te zijn.

raoul

March 12th, 2006 | 2:21

www.subjectivisten.org

Wilmar

March 22nd, 2006 | 13:09

Ik schrijf zelf voor www.rockportaal.nl en ik weet hoe moeilijk het is om enige objectiviteit in je recensies te leggen. Natuurlijk speelt persoonlijke smaak mee, en daarom weiger ik sommige CD's, zoals Nightwish, omdat ik daar een hekel aan heb en ze op die manier keihard de grond in trap, terwijl die band misschien voor de liefhebbers een geweldige plaat hebben uitgebracht. Wat je dus wel objectief kunt vaststellen is of iemand zijn instrument beheerst, of iemand zich lekker voelt op het podium. Zo vond ik Sabrina van Aislinn erg slordig spelen, maar zong Sylvia de sterren van de hemel. En ze blijft een lekker ding, ondanks alle 'kritiek' op haar kleding. Ja, het oog wil ook wat, maar het kwam op mij eerder over als afzeiken omdat de band van je vriendin het niet gered heeft. Evenals zeuren over hoe hoog een gitaar moet hangen of dat je t-shirt wel of niet in je broek mag zitten. Je moet je instrument bespelen op die manier zoals jij het het meest comfortabel vindt. En over t-shirt in je broek stoppen... Moet het er wel mee eens zijn, je krijgt er zo'n kort bovenlijf van, ziet er niet echt uit. Maar Marco heeft beterschap beloofd.
Dan de kritiek over The Untuned. Is Noord Hollands Glorie dan alleen voor jonge bands? Je moet je wel beseffen dat je hier met vier mensen te maken hebt die uit de death metal scene komen, dus vind ik die omschakeling naar vette rock nogal opzienbarend. Daarnaast: qua presentatie veegden ze de vloer aan met praktisch elke band. Tot slot: muzikaal kreeg je er geen speld tussen: retestrak. En ik heb Dennis nog nooit met zoveel plezier zien spelen. Verdiende winnaars.

Jimmy

March 22nd, 2006 | 14:19

Van de site van NHG: "Doel van de Stichting Noord-Hollands Glorie is het promoten van beginnende muzikanten en muziekgroepen."

Tja, en dan is het net hoe je het interpreteert. Natuurlijk, the Untuned is een beginnende band, maar de muzikanten zijn geen beginners. Je kan het op beide manieren interpreteren.

En het is wel een band die zeker de finale kan winnen. Voor de rest blijf ik bij mijn kritiek. Idd, het was retestrak, maar op mij kwam het net ff té technisch over. Ik geef toe, dat is meer een smaakkwestie dan echt objectief vast te stellen.

Aimée

March 22nd, 2006 | 14:30

Ik (ter verduidelijking: zangeres van Paralyzed en vriendin van Jimmy Shelter) heb bar weinig met Jimmy z'n recensies te maken. Als je een paar jaar in een relatie zit heb je natuurlijk enigszins dezelfde opvattingen over zaken die je zelf belangrijk acht, en dat is bij ons muziek, maar dat terzijde. Zoals je elders in zijn blog kan lezen is hij kritisch over alle bands en niet per se alle NHG-bands.

Daarbij heb ik zijn cynisme echt niet nodig om de bands af te branden waar wij van 'verloren' hebben. We hebben lekker gespeeld en vonden The Untuned de terechte winnaar. (En dan laat ik de discussie of zij daar op hun plaats waren maar even rechts liggen) Mocht het een troost zijn: voor Paralyzed is Jimmy al vele malen nog veel eerlijker (lees: harder) geweest dan in het bovenstaande stuk.

Mocht hij zelf muzikaal nog eens wat presteren dan ben ik de eerste in de rij om kritiek te leveren.

Ana

March 23rd, 2006 | 9:03

Ik begrijp niet dat men het zo moeilijk heeft met uiterlijk. We worden allemaal in de media dood gemept met perfectie. Helaas zijn we het geen van alleen. Zo wel dan hadden we allemaal fotomodel geweest en meer dan een miljoen op de bank gehad. Helaas mijn banksaldo geeft dat niet aan net zoals een ieder denk ik hier. Dus waar gaat het om? Alleen om het uiterlijk of misschien toch wel om de zang. Dat je de zangeres van Aislinn geen goed voorkomen vondt hebben geeft je nog niet het recht om het op zo een onbeschofte manier te brengen. Ik noem dat op zieltjes trappen! En dat zelfde geldt ook voor de gitarist. Heb je soms les gehad van Henk-Jan Smits? Misschien een tip! Leer opbouwende kritiek te geven i.p.v. bod afkraken. De personen in kwestie waar het dan om draait kunnen daar vaak meer mee en wie weet verassen ze je de volgende keer wel! En het recenseren van de band waar je eigen partner in zit kan je ook beter achter wegen laten. Het is gewoon lastig om objectief te blijven.

Quete: Of the bands with female vocals this evening this band definitely had the best. And I'm not just saying that because she's my girlfriend. Really! No, really! Seriously!

Sorry maar dat komt bij niet geloof waardig over!

Aimée

March 23rd, 2006 | 10:38

Ironie en sarcasme zijn ook een groot goed. Helaas komt dat via internet bij niet iedereen even goed over. De sub-titel van deze weblog (PROPAGANDA) lijkt ook nogal over het hoofd te worden gezien.

Wilmar

March 23rd, 2006 | 15:44

Geef het de naam die je het wilt geven. Iemand aanvallen op uiterlijke kenmerken is in mijn optiek geen ironie of sarcasme, laat staan propaganda. Daar hebben wij een andere vakterm voor: afzeiken.

Jimmy

March 23rd, 2006 | 16:06

Een van mijn favoriete programma's op gebied van kleding is 'What not to wear', waarin de 2 presentatrices op schrikbarend eerlijke wijze vertellen wat iemand beter wel of niet kan dragen.

Een van de meeste gemaakte fouten is het dragen van kleding die niet bij je lichaam past. Ik heb niks gezegd over het uiterlijk van wie dan ook: daar kan iemand niks aan doen. Aan je kleding daarentegen, kun je een hoop doen.

En daar laat ik het maar bij.

Raven

March 24th, 2006 | 9:42

Kleding die niet bij je lichaam past? En jij bent... modeadviseur 2006? Je bent afgestudeerd aan de modeacademie of werkt in de mode? En alsjeblieft... die fashionprogramma's zijn zo FOUT. Als je dat mode noemt zie ik vrouwen nog liever rondlopen in een vuilniszak. Daar kijk je toch niet echt naar he? O.o

En de zangeres van Aislinn zag er idd lekker uit. Dat vondt de jury blijkbaar omdat het zelfs in hun juryrapport vernoemd werd. Het kan je smaak niet zijn maar verder dan dat gaat dit verhaal echt te ver.

Propaganda, mening whatever... een goede tip... als je niets aardig te zeggen hebt hou dan gewoon je mond. Geen band die hier op zit te wachten.

Emma

March 24th, 2006 | 10:30

En er hebben aardig wat bandleden die gespeeld hebben op deze avond positief gereageerd (zie reacties op de recensie hier boven)

Een goede tip: als een weblog je niet bevalt, lees hem dan gewoon niet. Zo kan ik het ook. 'Whatever'.

Hm

March 27th, 2006 | 1:31

The leadsinger of Atreides really suck, they should get another one, and then they might win things like NHG.

Wilmar

March 27th, 2006 | 8:14

Nee Hm, dat is ook afzeiken.

lucas

March 31st, 2006 | 9:56

ik vind het commentaar echt helemaal te gek :D ook al werden we helemaal de grond ingeboord. mja tis best gezellig hier in de grond, kom ook eens :D
hier onder de grond zijn tenminste geen mensen die onze site afkraken, want het is gewoon de meest geniale en mooiste site die er bestaat :D hou van je fabio :D.
toch jammer dat we niet hebben gewonnen want laten we eerlijk zijn, wij waren nou eenmaal gewoon de beste band van de avond.... hahaha.

Comments are closed

This blog is archived, new comments are closed.